Relax! Het is maar stress

17-11-2018

Eerder dit jaar schreef ik een blog 'laat de stress maar komen'. Voornamelijk met het doel om stress uit het negatieve daglicht te trekken. 
Stress werkt namelijk stimulerend en opwekkend. Stress is onderdeel van het leven.  Het gebrek aan stress leidt tot verveling. En zowel een teveel als een tekort aan stress kan op lange termijn gevolgen hebben voor je gezondheid. 

Jij kan zowel jouw hoofd als jouw lijf inzetten in de strijd tegen negatieve stress. Hieronder 6 fantastische tips hoe je dit kan doen.

Zet je hoofd in tegen stress

  • Je hoofd en bewustwording! 

Luister naar de stress maar laat je niet overdonderen. Leer jezelf terugdenken aan gelijkaardige situaties waar je in het verleden ook goed uitgekomen bent. Dit zorgt voor een groei in zelfvertrouwen en het versterkt jouw gevoel van controle.

  • Je hoofd en groei! 

Elke stressvolle situatie is ook een leermoment. Door die opportuniteit te zien, zet je stress in een ander perspectief. Je leert jezelf om te zien wat er na de stress gebeurt. Namelijk een ervaring rijker zijn én sterker staan in het leven. Je mag niet vergeten dat je hersens leren. Elke stresssituatie die een goed einde kent, maakt jou resistenter en sterker als persoon. 

  • Je hoofd en energie! 

Stress is eigenlijk niet meer dan jouw lichaam dat extra energie vrijgeeft om met een uitdaging om te gaan. Leer dit te appreciëren en correct in te zetten. Focus niet op het onaangename gevoel maar wel op de positieve effecten dat het heeft op focus en aandacht. 

Zet je lijf in tegen stress

  • Je lijf als beweegapparaat!

Mijn grote dada. Als actief sportman ben ik een fervent believer. Beweging blijft voor mij een zeer belangrijke factor in mijn eigen stressbestrijding. Momenteel zitten we middenin de herfst en worden de dagen korter, kouder en donkerder. Niet echt de condities die stimuleren tot lichaamsbeweging. Jammer want daar mis je de kans om jouw gelukshormoon te stimuleren waardoor je je goed gaat voelen in je vel en in je hoofd. En denk niet dat sport de enige vorm is van beweging. Een stevige wandeling, het staand werken aan je bureau, de fiets nemen naar de bakker, ... Het is een optelsom van de kleine dingen die ook werken.

  • Je lijf als zonnepaneel!

Onderschat niet wat korte dagen doen met jouw hersenen. Onze hersenen herkennen dag en nacht en zorgen ervoor dat je net actiever of inactiever wordt. Gebruik jouw lichaam bewust als een zonnepaneel tijdens de daguren. Het opslorpen van daglicht geeft jouw lichaam het bevel extra cortisol aan te maken waardoor je alerter en actiever wordt. 

  • Je lijf als muziekliefhebber!

Muziek heeft een sterke invloed op ons lichaam. Denk aan playlists die sporters gebruiken met een bepaalde bpm (beat per minute) om hun lijf te stimuleren en de hartslag te beïnvloeden. Dit geldt eveneens is tegenovergestelde zin. Het is bewezen dat rustige muziek (60 bpm) het lichaam ontspant.

Wetenschappers en musici zijn hiermee aan de slag gegaan om dé ideale playlist samen te stellen. Deze spotify playlist vind je hier. De onderzoekers zeggen dat het nummer 'Weightless' voor een zeer diepe ontspanning zorgt. Breinscans laten zien dat deze muziek op een diep niveau in het brein de regionen stimuleert die verantwoordelijk zijn voor verwerking van geluid én emoties.

Kan je hulp gebruiken om jouw eigen stressreacties beter te begrijpen en te beheersen? Geef ons een seintje en we bespreken met plezier hoe wij jou hierin kunnen bijstaan.