Laat de stress maar komen

03-04-2018

"Wat geeft jou stress op het werk?" Een normale vraag zou je denken tijdens een coachingsgesprek. En al te vaak durven mijn coachees geen kleur bekennen. Want stress is slecht. "Nee David, ik heb geen stress."

Bullsh*# natuurlijk!

Iedereen ervaart stress. Alleen jammer dat het een modewoord is met een zeer negatieve connotatie. Van zodra je zegt stress te voelen, grijpt jouw omgeving onmiddellijk in. Je zou zo maar eens een burn-out krijgen.

En ik zeg je nu: stress is goed! Stress is gezond!

In een goede balans weliswaar. Maar een leven zonder stress lijkt me geen leven. Of zoals psychiater dr. Vinkers het zegt: "stress laat zien dat je leeft". En dat is een uitspraak waar ik volledig achtersta.

Deze blog over stress, schrijf ik in 2 delen. Eerst bespreek ik mijn top 4 positieve gevolgen van stress. Nadien geef ik 1 sterke tip hoe je jezelf kan leren positief naar stress te kijken.

  • Mijn top 4 positieve gevolgen van stress

1. Stress is als een raket

Heb je een deadline of heb je een taak die ver buiten je comfortzone ligt? Dan zal stress je net helpen. Als een raket schiet je in actie. Je pakt de zaken aan zodat het stressgevoel verdwijnt. En die deadline? Die heb je met gemak behaalt. Of die presentatie? Een schot in de roos. Lang leve stress!

2. Stress is als een reservebatterij

Druk of stress brengt je lijf in volle alertheid. Organen gaan in jouw voordeel werken. Zo zal je lever vetten en suikers vrijgeven, wat zorgt voor meer energie. Je ademhaling verhoogt waardoor je meer zuurstof inneemt en je hart sneller slaat. Al dit om je een energieboost van jewelste te geven.

3. Stress is als een cocktail

Wie houdt er niet van een lekkere cocktail. En onder stress gooit je lijf de lekkerste mix in de shaker. Denk maar aan endorfine, adrenaline, testosteron en dopamine. Een natural high tot gevolg, met een stijging in motivatie, zelfvertrouwen en kracht. Adrenaline boost bovendien je zintuigen: je hoort scherper en verwerkt waarnemingen sneller. Zin in iets straffer? Dan doen we er ook een scheut oxytocine bij. Het zogenaamde knuffelhormoon versterkt de sociale banden.

4. Stress is als een ideale leerschool

Onder stress leer je bij. Je experimenteert om de stresssituatie aan te kunnen. Zo ontdek je wat werkt en wat niet. Voel je stress tijdens de vergadering omdat je vergeten bent jezelf voor te bereiden? Ongetwijfeld lees je de volgende keer de agenda beter door.

  • Eén sterke tip hoe je jezelf leert positief naar stress te kijken  

Onlangs kwam ik het wetenschappelijk artikel tegen 'Rethinking Stress'.

Uit dit artikel blijkt dat mensen inderdaad negatief denken over stress. Maar dat jij zelf dit gevoel kan omdraaien naar positief. In het onderzoek kregen de proefpersonen met regelmaat een filmpje te zien over de voordelen van stress. Al snel zagen zij deze voordelen zelf in en er bleek een effectieve daling van negatieve stress. Zij gaven ook aan beter te presteren op het werk.

Ik vat voor jullie samen dat de wijze hoe je naar stress kijkt, een invloed heeft op jouw reactie erop. Er zijn tal van middelen om met stress om te gaan (cursussen, meditatie, ademhalingstechnieken). Maar stress omarmen als iets dat positief is, helpt even goed.

Het is trouwens niet moeilijk om zo'n filmpjes op youtube te vinden. Kijk eens naar deze link of deze.

Hopelijk heb ik jullie kunnen inspireren zodat je de volgende keer vanzelf denkt hoe goed die stress jou gaat helpen om met de situatie om te gaan!

Kan je hulp gebruiken om jouw eigen stressreacties beter te begrijpen en te beheersen? Geef ons een seintje en we bespreken met plezier hoe wij jou hierin kunnen bijstaan.


Bij deze blog wil ik wel een duidelijk LET OP -bericht plaatsen. De mens is perfect in staat om met korte stressmomenten, zelfs hevige stressmomenten om te gaan. Maar het loopt fout als deze momenten elkaar te kort opvolgen, waardoor er geen recuperatietijd meer is. Over aanhoudende stress kan ik weinig positiefs schrijven. Dus wees daar zeker alert op. Als je regelmatig geïrriteerd bent, slecht slaapt, je het gevoel hebt jezelf niet meer te zijn, .... Luister dan goed naar je omgeving. "De mensen om je heen zien het vaak eerder en sneller dan jij, die signalen moet je wel serieus nemen", aldus Vinkers.

Vond je deze blog interessant? Deel hem dan onder je netwerk.