De winterdip overwinnen

11-12-2019

De dagen zijn kort en donker. Het weer is koud en nat. Nadat alle kerstversiering weer is opgeborgen, blijven we achter met de winter en zijn dip.

Zelf ben ik een enorme winterfan. Mijn favoriete seizoenen zijn winter en herfst. De sfeer en de gezelligheid die gecreëerd worden zijn zaken waar ik enorm veel plezier uithaal. Een winterdip is dus niet aan mij besteed. In deze blog deel ik met plezier 6 van mijn tips voor een diploze winter.

Ban de winterstop

Sowieso één van de belangrijkste tips. Ga niet voor een winterstop. Blijf leuke dingen doen. Omarm het seizoen en plan activiteiten om naar uit te kijken. Als je sfeergevoelig bent, haal dan energie uit het inrichten van je huis, het organiseren van winterfeestjes, ... Het is best een mooi seizoen als je er van leert genieten.

Sport & Beweeg

Hoe moeilijk is het om jezelf na het werk nog tot sporten te brengen? De avonden lijken al begonnen als je werkdag stopt. Hierdoor wordt sporten meer dan anders een opdracht. Maar door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip, en maak je hem sowieso minder diep. Probeer dus voldoende te bewegen. Ga desnoods een flinke wandeling maken tijdens je lunchbreak.

Zonlicht

Een winterdip heeft veel te maken heeft met een gebrek aan zonlicht en dus ook aan vitamine D. Zoek bewust het licht op. Ga naar buiten, liefst zo vroeg mogelijk in het eerste daglicht. Het licht in de ochtend bevat meer blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt en in hogere dosis geproduceerd wordt in de winter. Hierdoor word je écht wakker, en verminder je de winterdip.

Maar het kan ook wat artificiëler:

  • Philips heeft een speciale energielamp die met zijn blauwe licht daglicht nabootst.
  • Overal kan je Vitamine D pillen kopen.
  • Ook door gezonde voeding kan je een gezonde dosis vitamine D binnenkrijgen. Forel, zalm, makreel, ei en zuivelproducten zijn er enkele van.

Blue Monday, Happy Monday

Blue Monday valt in 2020 op 20 januari. Duid deze datum vandaag aan in je agenda en plan al een leuke activiteit in zodat je van deze dag een topdag maakt!

Dutjes zijn voor watjes

Lekker koud buiten, binnen de verwarming aan... zeteltje in en de oogjes vallen dicht. Klinkt zalig.... Maar niet doen! Doe geen dutjes tussendoor. Als je last hebt van een winterdip, heb je de neiging om veel te slapen (denk aan de melatonine). Probeer hier niet aan toe te geven. Je voelt je er niet beter door en het kan slaapproblemen 's nachts veroorzaken.

Investeer in jezelf

Last but not least: volg loopbaanbegeleiding. Koop jezelf een loopbaancheque aan en investeer in jezelf. Door een goede loopbaanbegeleider te kiezen, garandeer je ook een boost aan energie. Via de KernTalentenmethode weet je perfect uit welke zaken jij je energie haalt. Zo krijg je tips hoe je ook uit jouw werk de weerstand kan opbouwen tegen de winter en zijn dip.

Wil je aan de slag met de laatste tip? Contacteer me voor meer informatie.