David goes Mindful - Mindfulness voor de rationele denker

17-05-2018

Desondanks mijn psychologische achtergrond, mijn jarenlange HR ervaring en mijn job als coach ben ik steeds mijlenver gebleven van Mindfulness. Soft en geitenwollensokken waren de stempels die ik maar al te snel drukte.

Tot ik onlangs een artikel las 'Probleem met focussen? Deze strategieën helpen'. Het artikel beschrijft enkele conclusies uit een onderzoek onder 35.000 managers, geleid door Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter.

Getriggerd door de inhoud dook ik dieper het internet in en al snel kwam ik uit op een filmpje van Rasmus Hougaard, één van de onderzoekers. Hij slaagde erin om zo maar even 15 minuten lang mijn aandacht vast te houden. Dát op zich is al een verwezenlijking. En hij deed dit door te praten over mindfulness. Mijn curiositeit nam het over. Wat maakte nu dat deze man me stil deed staan bij mindfulness?

Het waren natuurlijk de facts & figures waardoor ik geboeid bleef luisteren.
In het onderzoek vonden zij dat 67% van de managers hun geest als warrig omschreven. Dit houdt in dat ze veel gedachten hebben en moeilijk prioriteiten kunnen stellen. Met als gevolg dat 65% van de ondervraagden aangeeft hun taken niet te volbrengen.

De grootste bronnen van afleiding zijn:

Achteraf bleek 96% van de ondervraagden open te staan voor technieken om te helpen focussen.

Met cijfers als dit komt de rationele denker tot het besef dat er mogelijks meer potentieel zit in Mindfulness dan geitenwollensokken. Als coachen mijn corebusiness is, wat ben ik dan als HR business partner, coach en loopbaanbegeleider als ik aan deze nood niet tegemoet kan komen?

Maar eveneens uit eigen ervaringen besef ik maar al te goed dat onze aandacht tanende is. Tijdens het filmpje hanteert Rasmus twee maal een korte stilte. Man, had ik het moeilijk om hiermee om te gaan! Enkele seconden in de oefening betrapte ik mezelf de batterijstatus van mijn smartphone te checken. Een totaal nutteloze actie én dus een totaal ongetraind brein.

Dat er nood is aan technieken om aandacht vast te houden, daar ben ik al volledig in mee. Maar hoe maak ik mezelf meer mindful zonder mijn rationaliteit te bedriegen?

Dat vraagt om empirisch onderzoek! Daarom ga ik in de zomerperiode experimenteren met volgende Mindfulnesstechnieken:

  • Kleuren voor volwassenen: door te focussen op de tekening, de kleuren en de details zou mijn aandacht 100% gericht zijn. Een ideale mindfulness oefening.
  • De 'belly-ademhaling': meermaals per dag bewust gaan ademen. De ogen sluiten en in 5 tellen ademen door mijn buik. Dit zou de ideale manier zijn om tot rust te komen en mijn 'relax-modus' te activeren.
  • Micro-meditatie: tijdens het tandenpoetsen en onder de douche mijn aandacht echt vestigen op de ervaring van het moment. De geuren van de producten, hoe de tandenborstel of de spons aanvoelen, het geluid van het stromende water. Dit zou me helpen mijn brein te trainen in het focussen van al mijn zintuigen op het hier en nu.
  • Smartloos: Tijdens gesprekken aan tafel, negeer ik mijn smartphone volledig. Dit wordt een moeilijke. Maar door afleiding weg te nemen, train ik mijn brein in het focussen op het gesprek.

Wens me geluk! Ik deel mijn ervaringen via instagram en facebook en ik schrijf sowieso nog een vervolg op deze blog.


Wil je weten hoe en waar ik je als coach mee kan helpen - contacteer me gerust!