5 tips die je helpen balanceren tussen werk en privé

03-11-2017

Ben je ook op zoek naar een goede balans tussen werk-privé? Besef dan maar goed dat dit een doorlopende opdracht is. Het is een slappe koord waar je een constante evenwichtsoefening op maakt. Heb je een balans bereikt? Proficiat, maar weet wel dat een beetje wind of een kramp in je voet je zo weer uit balans kan brengen. 

Ben je bewust van jouw balans en versterk je vaardigheid hierin. 

Hieronder geef ik 5 tips hoe je jezelf kan versterken in het balanceren.

  • Leef!

Leven en werken. Werken en leven. Als je jouw job graag doet is dit een onderscheid dat je niet hoeft te maken. Werk-privébalans is eigenlijk een utopie. Je streeft immers naar energierijk in het leven staan. En deze energie kan zowel komen uit jouw job én uit jouw privé. Dus LEEF! Geniet van wat je doet en waar je mee bezig bent op persoonlijk en professioneel vlak.

  • Focus!

Probeer niet alles te doen, en zeker niet alles evengoed te doen. Focus op wat jij belangrijk vindt en doe de andere dingen gewoon 'goed genoeg'. Perfect bestaat niet.

  • Me-time!

In onze overvolle agenda's en vaak ook gejaagd familieleven wordt me-time te gemakkelijk opzij geschoven. Me-time hoeft niet per sé tijd te zijn waarop je helemaal alleen zit te relaxen met een boek. Dit kan voor iedereen verschillend zijn. Voor mij is me-time de tijd die ik bewust inplan om iets te doen waar ik energie uit haal, zoals lopen. Voor een ander is dat het lezen van een goed boek of een activiteit met de zoon of dochter. Voor nog een ander is dat iets gaan drinken met vrienden.
Punt is dat je bewuster deze momenten kan beleven door er echt tijd voor te maken en in het 'nu' te leven.

  • Beweeg!

Ken je het Gelukshormoon al? Een hormoon dat ervoor zorgt dat je je positiever, helderder, rustiger en ontspannen gaat voelen. En het zit niet in een pil of een spuit. Het zit in beweging. Van alle tips die ik geef, is beweging de tip die wel degelijk een bewezen effect heeft op jouw hormonen en hersenen. Door je spieren te gebruiken gaat het cortisolniveau omlaag waardoor stressreacties verminderen. Tegelijk stijgen jouw endorfines, het zogenaamde gelukshormoon. Optimaal effect krijg je vanaf 3 keer per week 20 minuten intensief te sporten. Maar ook kleine beetjes helpen. Neem dus vanaf nu de trap, ga af en toe met de fiets naar het werk, loop langs bij een collega in plaats van te bellen, sta recht als je telefoneert of ga wandelen tijdens je lunchpauze. 

  • Egoïst?

Klinkt negatief hé? Zelf sta ik gekend als iemand die egoïstisch kan zijn. En eigenlijk ben ik daar ook trots op. Ik ben ervan overtuigd dat een gezonde dosis egoïsme wonderen doet in het behouden van een goede balans. Te vaak hebben we het moeilijk om voor onszelf te kiezen én hierover ook eerlijk te zijn. Wanneer men je vraagt om iets te doen waar je of geen zin in hebt of geen tijd voor hebt, wees dan eens eerlijk. Zeg dan dat je het wat druk hebt en het niet uitkomt. Of zeg dat je gerust wil helpen, maar dat je hetgeen gevraagd wordt eigenlijk niet graag doet. Je zal ervan verschieten dat mensen echt niet raar naar je gaan kijken als je eens een keuze voor jezelf maakt. Best wel verfrissend zo - je eigen mening durven zeggen.

Ga gerust aan de slag met deze tips en laat me weten als je op de hoogte wil blijven van mijn blogs.